Овај роман је један од најлепших о детињству у српској књижевности. Читајући овај роман, сваки читалац може препознати своје радости, стрепње и страхове карактеристичне за дечји свет. Читаоци се упознају са процесом одрастања и мноштвом авантура веселе дечачке дружине. Притом уживају у хумористично испричаним авантурама.
О писцу
Бранислав Нушић је наш стари познаник. Сети се одломка из његове једночинке „Кирија”. Чисто ради подсећања, преузми презентацију са основним подацима о писцу. Упознај се са њеним садржајем, али и са појмовима:
хумор
романтизам
аутобиографија
биографија
Главни
Припадници ове хајдучке дружине су:
ЖИКА ДРОЊА је прави представник лењег ученика. Никако не памти лекције, а изгледао је тако расклиматано, све је висило на њему, једном речју – дроњав. Није ни чудо да су његове свеске и одећа стално прљави од мастила.
МИЛЕ ВРАБАЦ је прави несташко. Стално је нешто претурао по својим џеповима. Отуд и смешна сцена при сусрету са попом. Том приликом је вадио мрве од хлеба и грицкао их. Био је један од најслабијих ђака, а знао је само оно што га је занимало или што је морао да зна: хришћанску науку и историју.
МИТА ТРТА је права добрица. Његово добро срце није могло да поднесе тугу, тако да је стално имао поводе за плач. Његова карактерна особина је лењост. Толико је био лењ да је и причао само кад је морао. У школи је одговарао само кад је морао, и то најкраће што је могао. Деловао је као да се и тада страшно умарао. Све је још некако могао да поднесе, али устајање – никако. Његов надимак и потиче од његових укућана.
ЛАЗА ЦВРЦА је најнижи члан ове дружине, али и најдуховитији. На његову велику жалост, једино је био највећи у – кукавичлуку. Увек је био спреман на несташлук. Те је нешто смешно изводио, те је стављао ногу иза врата, те је имитирао жабу… Остаје недоречено да ли стварно муца или не. Додуше, муцао је само када је одговарао, а ова појава му датира још од првог разреда гимназије.
СИМА ГЛУВАЋ има надимак који све говори. Али не баш све Сима је глув само према потреби – кад одговара у школи. У тим приликама би правио праву папазјанију од лекција. А онда се и осилио, постао безобразан. Почео је да меша и предмете. И све тако док му једног дана разредни, професор и лекар нису забиберили чорбу. Напрасно је почео да чује, али касно. Понављао је годину, а надимак му је остао.
НУШИЋ је један од ликова. Интересантно је да једино он о себи мисли да је добро дете. Признаје да је лош ђак и да није волео школу. А његови изговори за изостајање из школе су непревазиђени. Најбољи му је изговор зубобоља, али не само његова. Кога год од укућана да заболи зуб, њега нема у школи. Знаш већ да је кажњен због тога.
ЧЕДА БРБА је добио надимак због сопственог погрешног потписивања на контролном задатку. Избацили су га из школе, јер је малтретирао све редом, а једном приликом је донео и прашак за чешање у школу. Он је избачен из школе, али му је надимак остао. У време ових занимљивих догађаја, био је пекарски шегрт. Био је најјачи међу дечацима, али га је још једна особина ‘красила’: највећи лажов међу њима. Шта све он није могао урадити?! Гвоздену шипку је савијао рукама, нудили му посао у циркусу због велике снаге… Наравно, сви су знали да лаже, али нико није имао петљу да му то и каже. Не може му се спорити једна добра особина: увек је штитио слабије.
Размисли о…
Претпостављам да ти се овај роман допао Не заборави да издвојиш делове који су ти посебно били занимљиви.
Када помислиш на садржај романа, која би га реч у потпуности описала?
Мислиш ли да је наслов романа одговарајући? Образложи свој одговор било да је твој одговор потврдан, било да је одричан.
Шта знаш о хајдуцима, али правим хајдуцима?
Знаш ли како је писац уопште дошао на идеју да напише овај роман?
Све почиње на једном старом храстовом стаблу. Имаш ли ти неко слично место на коме се састајеш са својим друштвом?
Можеш ли географски одредити место дешавања радње?
Јасно је да је време везано за пишчево детињство. Све почиње четвртком. Шта мислиш о временској одредници школовања у то доба?
Можеш ли прецизно одредити време дешавања радње?
Један од главних ликова је и Бранислав Нушић. Протумачи његов однос према школи, вршњацима и родитељима.
Када је човек најјачи?
Како се може избећи смрт?
Да ли треба слушати себе или пријатеље?
Једини ко је успео да одговори јесте Марко Краљевић. Маркови одговори су:
Човек је најјачи кад брани правду.
Живи се и после смрти ако је човек за живота чинио добра дела.
Треба слушати пријатеље јер нико није у стању да види своје мане.
ГЛУВАЋ је испричао причу о младом козару који је наишао на предиван цвет. Касније предивни се цвет претвара у предивну девојку. До ове метаморфозе (претварање из једног облика у други) не би дошло да није било козареве љубави, бриге и пажње.
ТРТА је причао о једном сну у коме је он сам био цар. У складу са својим особинама, пожелео је бомбоне, торту и кочије. Нажалост, пробудио се када је стигао до торте. По тумачењу сна, очекивао је неку велику срећу. Међутим… Наишао је његов отац на професора и имао је шта да чује. Све најгоре о сину. Трта није прошао без последица. Тако га је отац измлатио… Додуше, није да се од сна баш ништа није испунило. Све се десило неочекивано брзо, баш какво је тумачење сна и било.
ВРАБАЦ је причао о мишу који нији могао никако изаћи из своје рупе због мачкине ‘сачекуше’. Та мука га је навела на паклени план. Договорио се с мачком да му доводи друге мишеве. Како други мишеви не би били сумњичави, договорили су се да се мачка понаша као да је пијана. Крај знаш! Мачка је појела једино овог миша, јер онај ко изда свој род, издаће и њега.
ЦВРЦА је свом друштву причао о брату Пери који је имао занимљив хоби: чупао је косу сестриним луткама. Занимљива је Перина моћ убеђивања. Убедио је сестру да су то лутке учиниле саме.
ДРОЊА је испричао поучну причу о човеку који се бојао да ће његово тешко стечено благо упропастити његов син. Дошао је на идеју да узида благо у зидове, а онда је инсценирао (обрати пажњу: ИНСЕНИРАТИ ) ситуацију која је за последицу имала крађу толиког блага. Сину је било жао блага, али му је жалије било мукотрпног рада свог оца. Прионуо је на рад и тако су опет дошли до имања. Тек му је онда отац рекао шта је учинио и објаснио је своје разлоге.
О писцу
Бранислав Нушић је наш стари познаник. Сети се одломка из његове једночинке „Кирија”. Чисто ради подсећања, преузми презентацију са основним подацима о писцу. Упознај се са њеним садржајем, али и са појмовима:
хумор
романтизам
аутобиографија
биографија
Главни
ликови:
Припадници ове хајдучке дружине су:
ЖИКА ДРОЊА је прави представник лењег ученика. Никако не памти лекције, а изгледао је тако расклиматано, све је висило на њему, једном речју – дроњав. Није ни чудо да су његове свеске и одећа стално прљави од мастила.
МИЛЕ ВРАБАЦ је прави несташко. Стално је нешто претурао по својим џеповима. Отуд и смешна сцена при сусрету са попом. Том приликом је вадио мрве од хлеба и грицкао их. Био је један од најслабијих ђака, а знао је само оно што га је занимало или што је морао да зна: хришћанску науку и историју.
МИТА ТРТА је права добрица. Његово добро срце није могло да поднесе тугу, тако да је стално имао поводе за плач. Његова карактерна особина је лењост. Толико је био лењ да је и причао само кад је морао. У школи је одговарао само кад је морао, и то најкраће што је могао. Деловао је као да се и тада страшно умарао. Све је још некако могао да поднесе, али устајање – никако. Његов надимак и потиче од његових укућана.
ЛАЗА ЦВРЦА је најнижи члан ове дружине, али и најдуховитији. На његову велику жалост, једино је био највећи у – кукавичлуку. Увек је био спреман на несташлук. Те је нешто смешно изводио, те је стављао ногу иза врата, те је имитирао жабу… Остаје недоречено да ли стварно муца или не. Додуше, муцао је само када је одговарао, а ова појава му датира још од првог разреда гимназије.
СИМА ГЛУВАЋ има надимак који све говори. Али не баш све Сима је глув само према потреби – кад одговара у школи. У тим приликама би правио праву папазјанију од лекција. А онда се и осилио, постао безобразан. Почео је да меша и предмете. И све тако док му једног дана разредни, професор и лекар нису забиберили чорбу. Напрасно је почео да чује, али касно. Понављао је годину, а надимак му је остао.
НУШИЋ је један од ликова. Интересантно је да једино он о себи мисли да је добро дете. Признаје да је лош ђак и да није волео школу. А његови изговори за изостајање из школе су непревазиђени. Најбољи му је изговор зубобоља, али не само његова. Кога год од укућана да заболи зуб, њега нема у школи. Знаш већ да је кажњен због тога.
ЧЕДА БРБА је добио надимак због сопственог погрешног потписивања на контролном задатку. Избацили су га из школе, јер је малтретирао све редом, а једном приликом је донео и прашак за чешање у школу. Он је избачен из школе, али му је надимак остао. У време ових занимљивих догађаја, био је пекарски шегрт. Био је најјачи међу дечацима, али га је још једна особина ‘красила’: највећи лажов међу њима. Шта све он није могао урадити?! Гвоздену шипку је савијао рукама, нудили му посао у циркусу због велике снаге… Наравно, сви су знали да лаже, али нико није имао петљу да му то и каже. Не може му се спорити једна добра особина: увек је штитио слабије.
Размисли о…
Претпостављам да ти се овај роман допао Не заборави да издвојиш делове који су ти посебно били занимљиви.
Када помислиш на садржај романа, која би га реч у потпуности описала?
Мислиш ли да је наслов романа одговарајући? Образложи свој одговор било да је твој одговор потврдан, било да је одричан.
Шта знаш о хајдуцима, али правим хајдуцима?
Знаш ли како је писац уопште дошао на идеју да напише овај роман?
Све почиње на једном старом храстовом стаблу. Имаш ли ти неко слично место на коме се састајеш са својим друштвом?
Можеш ли географски одредити место дешавања радње?
Јасно је да је време везано за пишчево детињство. Све почиње четвртком. Шта мислиш о временској одредници школовања у то доба?
Можеш ли прецизно одредити време дешавања радње?
Један од главних ликова је и Бранислав Нушић. Протумачи његов однос према школи, вршњацима и родитељима.
Касније, у планини, сваки дечак прича по једну причу не би ли им брже прошла страшна ноћ. Свака од ових прича носи своју поруку.
БРБА је причао о цару и који је тражио одговор на три питања:
Како се може избећи смрт?
Да ли треба слушати себе или пријатеље?
Једини ко је успео да одговори јесте Марко Краљевић. Маркови одговори су:
Човек је најјачи кад брани правду.
Живи се и после смрти ако је човек за живота чинио добра дела.
Треба слушати пријатеље јер нико није у стању да види своје мане.
ГЛУВАЋ је испричао причу о младом козару који је наишао на предиван цвет. Касније предивни се цвет претвара у предивну девојку. До ове метаморфозе (претварање из једног облика у други) не би дошло да није било козареве љубави, бриге и пажње.
ТРТА је причао о једном сну у коме је он сам био цар. У складу са својим особинама, пожелео је бомбоне, торту и кочије. Нажалост, пробудио се када је стигао до торте. По тумачењу сна, очекивао је неку велику срећу. Међутим… Наишао је његов отац на професора и имао је шта да чује. Све најгоре о сину. Трта није прошао без последица. Тако га је отац измлатио… Додуше, није да се од сна баш ништа није испунило. Све се десило неочекивано брзо, баш какво је тумачење сна и било.
ВРАБАЦ је причао о мишу који нији могао никако изаћи из своје рупе због мачкине ‘сачекуше’. Та мука га је навела на паклени план. Договорио се с мачком да му доводи друге мишеве. Како други мишеви не би били сумњичави, договорили су се да се мачка понаша као да је пијана. Крај знаш! Мачка је појела једино овог миша, јер онај ко изда свој род, издаће и њега.
ЦВРЦА је свом друштву причао о брату Пери који је имао занимљив хоби: чупао је косу сестриним луткама. Занимљива је Перина моћ убеђивања. Убедио је сестру да су то лутке учиниле саме.
ДРОЊА је испричао поучну причу о човеку који се бојао да ће његово тешко стечено благо упропастити његов син. Дошао је на идеју да узида благо у зидове, а онда је инсценирао (обрати пажњу: ИНСЕНИРАТИ ) ситуацију која је за последицу имала крађу толиког блага. Сину је било жао блага, али му је жалије било мукотрпног рада свог оца. Прионуо је на рад и тако су опет дошли до имања. Тек му је онда отац рекао шта је учинио и објаснио је своје разлоге.
Evo par pitanja:
ОдговориИзбриши1.Analiziraj omiljene epizode(forme pripovedanj,znacenje rednje)
2.Do kakve promene likova dolazi ste zakljucujes o tome
3.Gde se otkriva retrospekcija
Аутор је уклонио коментар.
ИзбришиKakvi su bili hajduci nekada a kakvi sada ?
ОдговориИзбришиNekada su bili snazni,hrabri,dostojanstveni svog cilja,i uporni da ostvare cilj do pobede! A sada koliko ja mislim nema hajduka! :)
ИзбришиNekada su bili puni samopouzdanja,a sad se kriju i sramota ih je naroda
ИзбришиCeda kreten
Избришиmolim te napisi utiske ove lektire do danas u 9 ako mozes a moze i sutra <33 molim tee <333
ОдговориИзбришиNeki sastav na temu: čime nas je Nušić nasmejao u ovom romanu.
ОдговориИзбришиpa lektira je dobra
ОдговориИзбришиpa lektira je dobra
ОдговориИзбришиDa li mozes jako jako kratko u oar reci da mi orepricas hajduke
ОдговориИзбришиNapisi misljenje o knjizi
ОдговориИзбришиNapiši neki sastav na temu hajduka.
ОдговориИзбришиDali mozete da mi odgovorite na pitanje detaljno napisi utiske o procitanom delu?
ОдговориИзбришиAko moze sto pre
ОдговориИзбришиMOLIM VAS
ОдговориИзбришиMoje mišljenje o pročitanom romanu
ОдговориИзбришиMolim vas da mi što pre odgovorite,treba mi za danas
I meni treba misljenje utisak o delu... Sve sam napisala a ovde blokada🙈
ИзбришиZakljucak molim vas na temu hajduci i uvod treba mi za danas
ИзбришиDali moze zakljucak o romanu hajduci hitno mi treba
ОдговориИзбришиEvo
ИзбришиMeni treba istrazivacki zadaci Hajduci Branislav Nusic
ОдговориИзбришиDa li moze neko da mi pomogne na odgovore iz lektire? Treba da odgovorimo na 13 pitanja
ОдговориИзбришиLik iz romana Hajduci za pismeni sastav
ОдговориИзбришиO simi gluvacu sastav moze neko da mi posalje hitno moram pisati za 5 min
ОдговориИзбришиOvo je najlepsi roman koji sam ikada procitao
ОдговориИзбришиŠtaje najsmešnije bilo u hajducima
ОдговориИзбришиNa temu ja kao deo druzine u hajducima.
ОдговориИзбришиMolim te napisi mi treba mi za sutra.
Bas lepo ste pisali o likovima voleo bi kad bi pisali I druge lektire
ОдговориИзбришиNeko gleda ovo u 2021.?
ОдговориИзбришиTreba mi sastav Moj omiljeni hajduk
ОдговориИзбришиUnaprijed hvala
Ako i dalje moze meni treba sastav Moj omiljen hajduk? Hvala
ОдговориИзбришиgg
ОдговориИзбришиTreba mi sastav na temu Neslavno iskustvo Čedine družine...može neko pomoći...hvala
ОдговориИзбришиHitno mi treba....sastav Opis jednog lika iz romana "Hajduci"-lik Sima Gluva...pomozite
ОдговориИзбришиHvala vam za ovo stvarno mi je pomoglo, nisam gledala preprićano,već samo kako su likovi opisani jer mi je trebalo za sastav. Još jednom HVALA!!♥️
ОдговориИзбришиTreba mi sastav lik čede Brpe
ОдговориИзбришиImate li sastav na temu Pismo omiljenom liku iz romana Hajduci?
ОдговориИзбришиTreba mi sastav iz Hajduka-Pismo jednog lika drugom liku npr.Trta pise pismo Dronji.Hvala unapred.
ОдговориИзбришиHitni mi treba opis Mileta Vrabca. Njegove osobine
ОдговориИзбришиDobar dan
ОдговориИзбришиTreba mi sastav na temu JA I HAJDUCI!
Hvala